Hruboskalskem na kole za princem Bajajou

Středně náročný cyklovýlet.

Kacanovy – modrá Kopicův statek (1,2 km) – modrá rozc. Jižní sedlo (1,9 km) – červená Adamovo lože (3,8 km) – červená zámek Hrubá Skála (4,3 km) – červená dále bílá Doubravice (5,7 km) – modrá Sedmihorky (7,6 km) – modrá dále bílá Valdštejn (11 km) – červená a dále neznačeno Kacanovy (13,8 km)

Výlet začíná v obci Kacanovy u hřbitova. Odtud vás čeká výjezd ke Kopicovu statku po modré značce. Statek se v pohádce proměnil na hostinec, z jehož pavlače seskočí Bajaja na koně ve dvoře a vyjede branou ze statku. Z Kopicova statku pokračujete po modré značce na rozcestí Jižní sedlo na hlavní trase mezi Valdštejnem a Hrubou Skálou. Dále se vydáte doprava po Zlaté stezce Českého ráje směrem na Hrubou Skálu. Po cestě se můžete zastavit na vyhlídkách (nutno odložit kolo u cesty) a v Arboretu Bukovina. Zhruba půl kilometru před zámkem se nachází Adamovo lože. Z hlavní trasy k němu vede krátký sestup do skalní rozsedliny (vstup bez kola!!). Zde se natáčely působivé scény rozmlouvajícího prince s mluvícím koněm. Po dalším půl kilometru přijdete k zámku Hrubá Skála. Na tomto zámku žila princezna Slavěna se svým otcem. Na nádvoří zámku se konal rytířský turnaj, z hradeb byli do propasti shozeni loupeživí rytíři černého prince. Od zámku vás čeká prudký sjezd dolů do obce Doubravice, kterou projedete až dolů pod obchod se smíšeným zbožím. Odtud pokračujete po cyklotrase č. 4010. Ta vás dovede až do Lázní Sedmihorky, odkud se vydáte na hrad Valdštejn. Také Valdštejn si „zahrál“ v pohádce Princ Bajaja. Po hradním mostě jel koňmi tažený kočár, vezoucí princeznu Slavěnu k drakovi. Z Valdštejna pokračujte po Zlaté stezce Českého ráje směrem k Turnovu. Po 0,5 km dojedete na rozcestí žluté značky, po ní a dále přímo po neznačené cestě dojedete do sedla ke sv. Anně a doleva sjedete do Kacanov.

Zajímavosti na trase

Kopicův statek

Roubený statek postavený počátkem 19. století. V okolních pískovcových skalách jsou vytesané plastiky s tématy z českých dějin. Kopiců statek mnohokrát dobře posloužil filmařům, vznikly zde pohádky a filmy jako „Princ a Večernice“ (princ na dvoře bojuje s lumpy), „Nesmrtelná teta“ (scéna venkovské zábavy, kam přijde ještě hloupý Matěj), „Prima sezóna“ a další.

Arboretum Bukovina

Sezonní informační centrum, arboretum, jehož základ tvoří stromy především ze Severní Ameriky.

Adamovo lože

Skalní reliéf vytesaný do pískovce leží asi 300 m severně od zámku Hrubá Skála. Místo, kde přespával princ Bajaja (scény s mluvícím koněm).

Zámek Hrubá Skála

Renesanční zámek postavený na pískovcových skalách. Přístupná vyhlídková věž, nádvoří a v sezoně i část interiérů. Na zámku se točil i rodinný film „Kočičí princ“ (hlavními hrdiny filmu jsou děti zámeckého správce, zámek se objevuje i v exteriérových záběrech).

Hrad Valdštejn

Nejstarší hrad Českého ráje. Prohlídka zahrnuje interiéry klasicistního domu, sklepení, kostel sv. Jana Nepomuckého a vyhlídková místa. Na hradě Valdštejn proběhlo i natáčení seriálu „Arabela se vrací“ (scéna svatby Xenie a Fantomase). Most a brána do hradu se objevily v pohádkách „O uloupené divožence“ a „Anička s lískovými oříšky“.

Další filmy spojené s trasou výletu: